تبریز- معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در استان خبر داد.

 کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدصادق پورمهدی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به افزایش سطح دریاچه ارومیه، اظهار داشت: با وجود کاهش  ۴۰ درصدی بارندگی، با توجه به کارهایی که انجام شده نسبت به سال قبل ۲۳ سانتی متر ارفتاعه دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی در خصوص افزایش سطح اب دشت های مرند و شبستر، افزود: دردشت های مردند و شبستر که از سال  ۹۰ همواره سطح اب های زیرزمینی در حال کاهش بوده، با توجه به تدابیر انجام شده در یک سال گذشته ۵ میلیون مترمکعب در دشت مرند و ۱۷ میلیون متر ممکعب در دشت شبستر افزایش  داشته ایم که تراز منفی به مثبت تبدیل شده است.

پورمهدی ادامه داد: این آمار نشان دهنده این است که این کارها نمی شد مگر با همکاری مردم و دستگاه‌ها، اما هنوز این قدم اول کار است و دلیل نمی شود که همه آب را بیشتر مصرف کند،  اگر اراده کنیم و تصمیم بگیریم و برنامه ها را علمی تدوین کنیم در عین حالی که به ذخایر منابع ابی هم بیشتر دست اندازی نکنیم می توانیم از آب به‌صورت بهینه استفاده کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: ان شاءالله رسانه ها نیز همواره که در کنار ما بودند در نشان دادن راه‌های علمی به مردم همکاری کنند تا نسل های آینده ما را مورد مواخذه قرار ندهند.

وی در ادامه با تاکید بر استفاده از سیستم‌های نوین در بخش‌های صنعتی و کشاورزی و آب شرب، گفت: برای استفاده بهینه از آب باید به فناوری های نو و پیشرفته مجهز شویم و در این راستا می توانیم از همکاری دانشگاه ها نیز بهره مند شویم.

پورمهدی در ادامه با اشاره به بحث بازگشت پساب‌های تصفیه شده به چرخه مصرف، گفت: خوشبختانه این فرهنگ جا افتاده که در شهرها تصفیه خانه احداث و پساب‌های موجود را تصفیه کرده و به چرخه مصرف برگردانیم.

وی ادامه داد: این طرح در ۱۵ شهر اجرا و در حال اجرا است، اما انتظار می رود در ۶۲ شهر و روستاهای بزرگ نیز این شیوه را با جلب مشارکت مردمی و جذب سرمایه گذاری پیش ببرند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حتی در مجتمع های مسکونی بزرگ نیز می توان با استفاده از فناوری های نو تصفیه‌خانه‌های کوچکی ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پایدار ترین آبی که می توانیم استفاده کنیم همین آب پساب تصفیه شده است، چرا که آب شرب باید تامین شود و الزامی است اما بعد از مصرف ۷۰ درصد این پساب می تواند به چرخه مصرف برگردد و این مساله باید به عنوان یک تکلیف برای دستگاه‌های تعیین شود.

وی در ادامه در خصوص ممنوعیت چمن کاری در شهرها، گفت: چمن کاری تقریبا در شهرداری ها ممنوع شده ، هر چند نمی توان به طور کلی از بین برد اما  بر اساس گزارش‌های ارایه شده ۳۰ درصد چمن کاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما کافی نیست و باید  به این طرف برویم که محدودیت های کافی برای چمن کاری را تعیین کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.